Het mooie van techniek is dat het altijd in beweging is. Er wordt iets gecreëerd, en al gaande het proces vinden er verbeteringen plaats. En onderweg kan er ook wel eens wat falen. Een kritische kijk naar kostprijs en telkens veranderende milieuvriendelijke materialen  kunnen toch onvoorziene gebreken tot gevolg hebben. In mijn job in de techniek is het mijn taak het stukje falend techniek te verhelpen.

Echter de gebruiker is soms ook debet aan een falend proces. Door onwetendheid en niet lezen van een gebruiksaanwijzing kan het voorkomen dat het een en ander niet naar behoren functioneert.

 

 

Jammer dat er niet altijd voor een duurzame oplossing wordt gekozen. Soms worden apparaten weggegooid voor een draadbreukje of een verstopping in een slang.

 

 

Is er een glas gebroken in de vaatwasser. Controleer direct VOORZICHTIG  de onderbak van de vaatwasser zodat er geen stukje in het pomphuis terecht zal komen. In sommige gevallen zal de pomp gedemonteerd moeten worden om deze weer gangbaar te maken. Het filter moet voldoende groot zijn om het water in de wasfase rond te pompen. Zo'n klein stukje glas kan dus gemakkelijk door het filter komen.

tenzij het filter verstopt zit. Dan gaat er zelfs geen water naar de afvoerpomp.

Rijpvorming op de achterzijde van de koelkast is heel normaal. Als de motor aan zal slaan gaat het koelmiddel cirquleren en wordt de verdamper aan de achterkant koud. Afhankelijk van de ingestelde temperatuur kan dit oplopen van -11  tot -30 graden Celcius. Indien de producten te veel naar achteren staan of zelfs de achterwand raken kunnen deze bevriezen. Zorg dus voor voldoende afstand t.o.v. de achterwand. Op een warme zomerdag of als de deur wat langer open is geweest kan de laag dus wat dikker worden.

(bovenste melkpak raakt de achterzijde. kan bevriezen, en in ontdooifase kan het water op de glasplaat terecht komen)

Zodra de motor stopt en de verdamper de ingestelde temperatuur heeft bereikt begint de ontdooifase. Het ijs wordt water en zal naar beneden druppelen in het dooiwatergootje.

Wegens aanscherpende eisen zijn de koelkasten tegenwoordig relatief koud. Toestellen slaan regelmatig om de 15 min. aan en uit.

De huidige energiezuinige koelapparaten zijn gemaakt en functioneren het beste op kamertemperatuur 20 graden Celcius. Plaatsen we het toestel in een koude garage of een koude schuur zal de koelcapaciteit sterk afnemen. De ouderwetse freon koelkasten hadden andere eigenschappen en was de invloed van de omgevingstemperatuur minder . Een nieuw toestel met isobutaan /pentaan  als koelmiddel plaatsen in een koude schuur is dus zinloos.

Het is niet zo moeilijk. Doe van het wasgoed wat in de wasmachine en/of wasdroger gaat de ritssluitingen en de knoop gewoonweg dicht.
Dit beperkt schade als er fijn goed tussen zit. Controleer het wasgoed op vreemde voorwerpen. Een muntstuk kan met vol centrifugeren e.e.a. goed beschadigen. Overigens een wasnetje voor het fijne kleine goed is geen overbodige luxe.

Een vergeten ringsleutel, kan als de machine goed vol zit tussen de trommel en de manchet gedrukt worden. En ja dan breekt er zeer zeker wat af in de machine. De ringsleutel.....die kan schoon de gereedschapskist weer in. De machine is echter total loss

 

Wat is er mis met poeder voor de wasmachine? Het lost snel  op en heeft geen vervelende bijwerkingen zoals een wasmachine waar een vervelend luchtje aan zit. Niets is zo vervelend als je de deur van de wasmachine open doet en deze stinkt.
Bovendien blijven er minder snel resten in slangen en overige delen in de kuip van de machine achter. Deze achterblijvende resten (vloeibaar wasmiddel) kunnen problemen veroorzaken met het waterniveau, met ontluchting. Ook kunnen resten los raken en weer in het wasgoed terecht komen. De zogenaamde vetluis

tip. Maak na gebruik van de wasmachine de manchet droog. Dit bevordert de levensduur van het rubber.

Het kleine beetje water wat er tegenwoordig in een vaatwasser zit wordt continue rondgepompt, Mocht het microfilter niet schoon zijn dan beperkt dit het was- en droogresultaat.

Er is geen ontkomen aan. Er ontstaat altijd een hoop stof in en om een warmtepompdroger / condensdroger. De luchtstroom door de trommel heeft een hogere druk dan zijn omgeving. Zo ontstaat er vaak een hoop stof ook bij de afdichtingen. Als er een aandrijfsnaar knapt is het belangrijk al het stof weg te nemen. Anders zal de nieuwe ook snel defect raken.
Door de weerstand kan ook de trommel zwaarder lopen waardoor ook de ventilator minder gaat draaien. Hierdoor kan het droogproces (nog) langer duren. 


Stof, droge lucht, vonkvorming van elektriciteit.  als al deze dingen te samen komen is er een mogelijkheid van brand. Goed onderhoud is essentieel !